Ό,τι Σκέφτεσαι
Ό,τι Συμβαίνει
Ό,τι Μαθαίνεις
Ό,τι Προτείνεις
Πες Το
pesotithes
Το ελληνικό κράτος ιδρύθηκε ως φιλελεύθερη δημοκρατία. Το παρακάτω απόσπασμα διδάσκονταν για δεκαετίες οι μαθητές Γ’ Λυκείου για να το δώσουν στις πανελλήνιες.

 

Το ελληνικό κράτος ιδρύθηκε ως φιλελεύθερη δημοκρατία. Το παρακάτω απόσπασμα διδάσκονταν για δεκαετίες οι μαθητές Γ’ Λυκείου (και εγώ) για να το δώσουν στις πανελλήνιες. Είναι ακριβές, περιεκτικό και άντεξε για πολλές κυβερνήσεις. Όσοι είναι πάνω από 35 και έδωσαν 3η ή 4η δέσμη, το θυμούνται. Κάποτε, στην πορεία της ελληνικής δημοκρατίας, ξεχάσαμε ότι αγαπάμε την ελευθερία και εκχωρήσαμε στο κράτος το απόλυτο δικαίωμα καθορισμού των ζωών μας. Λατρέψαμε σαν άβουλα όντα τον αριστεροδεξιό απολυταρχισμό, σοσιαλισμό και λαϊκισμό. Πότε κάναμε ένα τέτοιο έγκλημα; Τι κρίμα. Ας θυμηθούμε το απόσπασμα:

«Όλα τα τοπικά και γενικά Πολιτεύματα του Αγώνα του 1821 είχαν χαρακτήρα Φιλελεύθερο και Δημοκρατικό. Φιλελεύθερο είναι το πολίτευμα που σέβεται την προσωπικότητα του πολίτη και του αναγνωρίζει ελευθερίες. Κατά τη φιλελεύθερη βιοθεωρία, το άτομο δεν είναι απλό κύτταρο του κοινωνικού οργανισμού, υποταγμένο σε κοινωνιοκρατικούς σκοπούς. Έχει οντότητα χωριστή, αξία αυτοτελή, προσωπικότητα σεβαστή. Η αναγνώριση αυτής της αξίας από την πλευρά της πολιτικής εξουσίας επιβάλλει στην εξουσία περιορισμούς: προσδιορίζει για τον πολίτη ατομικές ελευθερίες και τις περιφρουρεί. Η πολιτεία αναγνωρίζει κάποια όρια ελευθερίας του πολίτη απαραβίαστα και μια κατηγορία αγαθών, τα οποία απολαμβάνει ο πολίτης, ενώ η πολιτεία δεν μπορεί να τα θίξει παρά μόνο ως κάποιο όριο, όταν συντρέχουν ειδικές προϋποθέσεις που κάνουν την επέμβασή της αναγκαία για χάρη της ελευθερίας των άλλων πολιτών.

Δημοκρατία και φιλελευθερισμός δεν είναι ταυτόσημες έννοιες. Η δημοκρατία αναφέρεται στην οργάνωση της πολιτείας, ο φιλελευθερισμός στις σχέσεις ατόμων και πολιτείας οργανωμένης. Δεν είναι όμως και άσχετες οι δυο έννοιες μεταξύ τους: Η ΓΝΗΣΙΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΠΡΟΫΠΟΘΕΤΕΙ ΤΟΝ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΙΣΜΟ και ο φιλελευθερισμός μπορεί να πραγματωθεί μόνο μέσα σε πολίτευμα δημοκρατίας.»

«Θέματα Νεότερης και Σύγχρονης ιστορίας από τις πηγές» (α’ έκδοση: 1979) ΟΕΔΒ Γ’ Λυκείου, Γ & Δ Δέσμη, Σελ. 102. Συγγραφείς: Φ.Κ. Βώρος, Ξ. Οικονομοπούλου, Β. Ασημομύτης, Ν. Δημακόπουλος, Θ. Κατσουλάκος.



ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.